ZAMIANA TRADYCYJNEJ ŻARÓWKI NA LED

Lampy LED, coraz częściej stosowane w nowych samochodach ze względu trwałość, niskie zużycie energii oraz ilość otrzymywanego światła kuszą również posiadaczy starszych samochodów. Źródła LED pozwalają na uzyskanie dowolnej temperatury barwowej, w tym wysokiej dającej charakterystyczne chłodno białe światło, które zwiększa kontrast i ułatwia zauważenie przeszkód czy znaków drogowych oraz nadaje samochodom nowoczesny wygląd. Ich zastosowanie w tradycyjnych lampach, dostosowanych do żarówek H4 czy H1 jest jednak nielegalne. Dlaczego?

 

 

Żarówki LED montowane na takich trzonkach, jak te halogenowe, są dostępne w sprzedaży od lat. Pierwsze produkty tego typu były jednak niskiej jakości. Testy przeprowadzane przez wyspecjalizowane instytuty wykazywały, że pomimo emisji dużej ilości światła, droga przed pojazdem była słabo oświetlona, diody (krótki czas działania) wzajemnie się przegrzewały i nie dawały jednolitego w barwie światła. Obecnie markowe zestawy są coraz lepszej jakości. Przy porównywaniu tradycyjnych żarówek oraz ledowych zamienników mamy subiektywne wrażenie, że przed autem jest wyraźnie jaśniej, choć pomiary wykazują, że czasem zasięg świateł okazuje się nieco krótszy. Światło ma jednak bardziej jaskrawą, zimniejszą barwę. Można byłoby więc pokusić się zamianę źródeł światła. Trzeba  jednak pamiętać, że zdecydowana większość produktów dostępnych na rynku jest nadal niskiej jakości. Montaż takiej żarówki w reflektorze przystosowanym do halogenowej w 9 przypadkach na 10 będzie skutkować nieprawidłowym rozsyłem światła, co oznacza m.in. oślepianie jadących z przeciwka. Ledy od uznanych producentów wg testów wykonanych przez magazyn Auto Świat świecą tak, że gdyby były żarówkami, to spełniałyby wymogi niezbędne do uzyskania homologacji. Do podobnych wniosków po wykonanych przez siebie testach doszli też przedstawiciele niemieckiego automobilklubu ADAC, którzy lobbują za zmianą obowiązujących przepisów.

Jednak także ich, choć dobrze współpracują z odbłyśnikiem, są trwalsze i bardziej energooszczędne, nie można stosować na drogach publicznych. Budowa źródła LED znacząco odbiega od budowy źródła halogenowego, dlatego nie istnieje możliwość dokonania homologacji. Regulacje europejskie po prostu nie przewidują zastępowania żarówek innymi źródłami światła: lampy halogenowe są homologowane według normy ECE R37, ksenony według regulaminu ECE R99 i ECE R128 w przypadku lamp diodowych.

Czy pomimo braku homologacji warto wyposażyć auto w dobrej jakości ledowe zamienniki? Jazda z takimi żarówkami, włożonymi do lamp dedykowanych do halogenowych to ryzyko m.in. mandatu i zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Nie da się ukryć, że diagnosta czy policjant raczej zauważą przeróbkę, bo różnicę w barwie i jakości światła widać z daleka!