
08 sty TOYOTA HILUX W RAJDZIE DAKAR 2021
Rajd Dakar 2021 wystartował 3 stycznia z Dżuddy w Arabii Saudyjskiej. Cała trasa liczy niemal osiem tysięcy kilometrów, a zawodnicy rywalizują na 12 etapach, z których każdy liczy kilkaset kilometrów. Jako fani motor sportu nie możemy przejść obojętnie obok tego wydarzenia. Tym bardziej, że w rajdzie weźmie udział aż 27 terenowych Toyot, w tym wiele Hiluxów. Wprawdzie to zupełnie inne maszyny niż te które mamy w ofercie w wynajmie krótko i długo terminowym jednak Dakar to najtrudniejsza impreza cross-country w motorsportowym kalendarzu i warto zobaczyć jak te auta przechodzą sprawdzian wytrzymałości.
Tegoroczny Rajd Dakar to kamieniste bezdroża, piaszczyste wydmy, palące słońce, ale też chłodne poranki. Do tego wszechobecny kurz i niesamowite tempo pracy, które pozostawia niewiele czasu na sen. To impreza dla prawdziwych twardzieli. Przetrwać pomoże na pewno niezawodna maszyna. Dlatego nie dziwi, że aż 18 zawodników z grupy T1 postawiło na Toyoty.
Dakarowe Hiluxy z wyglądu przypominają swojego cywilnego odpowiednika, ale to de facto maszyny prototypowe. Silnik V8, 400 KM mocy, która trafia na wszystkie cztery koła, lekka konstrukcja, niesamowicie wydajne zawieszenie i zero zbędnego wyposażenia – to przepis na auto, które od 2012 roku niemal nie schodzi z podium Rajdu Dakar. Oprócz zwycięstwa w 2019 roku fabryczna Toyota Hilux czterokrotnie była druga (2013, 2015, 2018 i 2020), a dwa razy (2012 i 2016) zajęła trzecie miejsce. Takie osiągnięcia robią wrażenie.
Fabryczny zespół Toyota Gazoo Racing wystawia w tym roku cztery takie auta, a liderem zespołu jest Nasser Al-Attiyah pilotowany przez Mathieu Baumela, czyli zwycięzcy ostatniej południowoamerykańskiej edycji. W zespole są też doświadczeni Giniel de Villiers oraz Alex Haro, a także duety Shameer Variawa/Dennis Murphy i Henk Lategan/Brett Cummings, które zbierają doświadczenie.
Na Toyotę Hilux postawił też najlepszy polski zawodnik w rajdach terenowych, Kuba Przygoński. Pilotowany przez Timo Gottschalka kierowca korzysta z auta w identycznej specyfikacji jak kierowcy fabryczni, a w 2020 roku pokazał, że szybko „dogadał się” z Hiluxem. Przygoński w 2019 roku był czwartym zawodnikiem Rajdu Dakar i nie ukrywa, że w 2021 roku celuje w podium. Za przygotowanie większości Hiluxów na Rajd Dakar odpowiada belgijski zespół Overdrive Racing. Na start tym autem decyduje się wielu kierowców prywatnych. Powód? Znaczek Toyoty na masce daje ponadprzeciętne szanse na pokonanie całej morderczej trasy.
Rajd Dakar potrwa do 15 stycznia. Metę zaplanowano w mieście Dżudda, czyli w tym samym miejscu, w którym 3 stycznia zawodnicy rozpoczęli rywalizację.